Om je de beste online ervaring te kunnen bieden, maken wij op deze website gebruik van cookies. Als je meer over cookies wilt weten, kan dat via deze link.
Klik op Accepteer cookies om de cookies te accepteren en dit bericht niet meer te zien.
Jouw koortslip checklist Voordat ik een koortslip kreeg/krijg was/is er sprake van:
Mate van aanwezigheid
(1=nooit, 2=soms, 3=vaak, 4=altijd)
1 2 3 4
Stress/ vermoeidheid
Stress op het werk
Druk huishouden
Oververmoeidheid
Slaaptekort
Stress in privésituatie
Weersomstandigheden
Blootstelling aan veel zon
Blootstelling aan guur weer
Blootstelling aan kou
Ziekte
Verhoging/koorts
Verkoudheid/griep
Medicijngebruik (b.v. antibioticakuur)
Lifestyle
Bezoek aan de zonnebank
Alcohol gedronken
Laat naar bed
Slecht op voeding gelet (b.v. onregelmatig gegeten)
Vrouw
Menstruatie
Zwanger ja nee
Tips:
Stress:
  1. Probeer stress op het werk te vermijden door duidelijk je grenzen aan te geven.
  2. Ga eens een avond vroeg naar bed.
  3. Neem tijdens een stressvolle periode extra vitaminen in.
  4. Zoek ontspanning waar het kan; neem wat tijd voor jezelf en lees bijvoorbeeld een leuk tijdschrift
Weersomstandigheden:
  1. Mijd de felle zon zoveel mogelijk en pas op met te lang 'bruinbakken';
  2. Wil je toch van de zon genieten? Gebruik een lippenbalsem of sunblock met hoge beschermingsfactor voor je lippen.
  3. Laat je niet verrassen door het weer en neem een jas of trui mee voor de zekerheid.
Ziek:
  1. Bepaalde medicijnen hebben een negatieve invloed op je weerstand, zorg daarom voor extra vitaminen en voldoende nachtrust;
  2. Een griepje opgelopen? Neem voldoende tijd om uit te zieken en ga niet te snel weer op volle kracht verder.
  3. Neem voldoende rust als je een verkoudheid op griep aan voelt komen. Blijf er niet te lang mee doorlopen.
Lifestyle:
  1. Zorg dat je ook eens thuis bent, teveel feestjes en/ of uitjes kunnen je vermoeien.
  2. Let op je voedingspatroon; eet op regelmatige tijden, en eet veel vezels, groenten en fruit
  3. Let er ook op dat je je dagelijkse portie lichaamsbeweging krijgt; neem wat vaker de trap en ga als het kan op de fiets naar je werk
  4. Ga je onder de zonnebank? Let dan op dat je je lippen goed beschermt met een lipbalsem met beschermingsfactor.
Vrouw:
  1. Menstruatie en zwangerschap zijn redenen om extra goed op jezelf te letten. Zorg voor voldoende rust en luister naar je lichaam. Zorg dat je voldoende eet en neem wellicht extra vitaminen.


Emailadres:  
De email is verstuurd.

Meer weten? Klik hier voor de meest gestelde vragen over een koortslip.